VEDTÆGTER FOR EJERFORENINGEN ISLEVVÆNGE
(Sammenskrevet med løbende tilretninger. Dette er ikke det originale ”papir”, og der tages således forbehold for skrivefejl og lign.)

Navn og hjemsted

§1

Foreningens navn er Ejerforeningen Islevvænge, og foreningen har sit hjemsted Brandstrupvej 3-71, Rødovre.



Foreningens formål


§2


Foreningens medlemmer er de til enhver tid værende ejere af de 35 lejligheder af matr.nr. 53 h, Islev by og sogn, har til formål at varetage de anliggender – såvel enkelte som fælles – der er knyttet til at være ejer af en lejlighed.


Der er pligt til at være medlem, og medlemspligten indtræder på den dato, der er angivet i slutsedlen og/eller skødet som overtagelsesdag. Den tidligere ejers medlemskab ophører på samme dato, men hans forpligtelser ophører først, når endeligt skøde til køber er lyst uden præjudicerende retsanmærkninger.



Generalforsamling


§3


Generalforsamlingen er ejerforeningens øverste myndighed.


De af bestyrelsen trufne afgørelser kan af ethvert medlem, hvem afgørelsen vedrører, indbringes for generalforsamlingen.

Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved stemmeflerhed eller fordelingstal.


Til beslutninger om væsentlig forandring af fælles bestanddele og tilbehør eller om salg af væsentlige dele af disse eller om ændring i denne vedtægt kræves dog, at 2/3 af de stemmeberettigede såvel efter antal som efter fordelingstal stemmer herfor. Er mindre end halvdelen af de således stemmeberettigede mødt på generalforsamlingen, og mindst 2/3 af de mødte efter antal og fordelingstal stemmer for forslaget, afholdes ny generalforsamling inden 14 dage, og på denne kan forslaget vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer efter antal og fordelingstal.


§4


Generalforsamlingen afholdes hvert år inden udgangen af april. Det reviderede regnskab, samt forslag til budget for kalenderåret skal foreligge så tidligt, at det kan vedlægges indkaldelsen til generalforsamlingen. Eventuelt afholdte udgifter som er fradragsberettiget på selvangivelsen, skal meddeles de enkelte ejere således at disse kan påføre dette på deres selvangivelse.


Generalforsamlingen skal indeholde følgende dagsorden:

  1. Bestyrelsens aflæggelse af årsberetning og forelæggelse af årsregnskab til godkendelse

  2. Godkendelse til kommende års driftsbudget, herunder fastsættelse af størrelsen af den enkelte ejers periodevise betaling.

  3. Drøftelse af større vedligeholdelsesarbejder mv.

  4. Valg af bestyrelsesmedlemmer

  5. Valg af mindst 2 suppleanter

  6. Valg af revisor

  7. Eventuelt

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder anledning dertil, når det til behandling af et angivet emne begæres af mindst 1⁄4 af ejerforeningens medlemmer efter fordelingstal, eller når en tidligere generalforsamling har besluttet det.

§5

Tidspunkt for afholdelse af ordinær generalforsamling bekendtgøres digitalt via foreningens hjemmeside eller e-mail eller brev til ejerlejlighedsejer 6 uger før generalforsamlingen, og indkaldelse med angivelse af tid og sted for generalforsamlingen samt dagsorden sker på tilsvarende vis med et varsel på mindst 14 dage.


Materiale der skal anvendes til foreningens generalforsamling kan hentes via foreningens hjemmeside, tilsvarende fildeling tjeneste eller rekvireres hos foreningens bestyrelse senest 14 dage før generalforsamlingen.


Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling sker efter reglerne i første afsnit, dog med et varsel på mindst 8 dage og uden forudgående bekendtgørelse af tidspunkt for generalforsamlingens afholdelse.


§6


Ethvert medlem har ret til at få et angivet emne behandlet på generalforsamlingen. Begæring om at få et emne behandlet på den ordinære generalforsamling må være indgivet senest den 1. februar.


Stemmeretten kan udøves af et medlems ægtefælle eller af en myndig person, som medlemmet skriftligt har givet fuldmagt.


§7


Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent.


I en af bestyrelsen autoriseret protokol optages en kort beretning om forhandlingerne. Beretningen underskrives af dirigenten og formanden for bestyrelsen.



Bestyrelsen


§8


Bestyrelsen, ejendomsadministrator og ejerlejlighedsejere er berettiget til at fremsende alle dokumenter, meddelelser, indkaldelser, forslag, opkrævninger (bortset fra påkrav) mv. digitalt, fremlagt via foreningens hjemmeside eller tilsvarende fildeling såsom e-mail.


Alle ejerlejlighedsejere skal, om muligt, oplyse e-mailadresse eller tilsvarende digital kommunikation til bestyrelsen. En ejerlejlighedsejer har selv ansvaret for at underrettet bestyrelsen om ændringer i oplysningerne.


Meddelelser og dokumenter, som er sendt til den oplyste e-mailadresse eller tilsvarende digital kommunikation, skal anses som fremkommet til ejerlejlighedsejeren, ligesom dokumenter fremlagt via foreningens hjemmeside/anden tilsvarende fildeling skal anses for fremkommet. I sidstnævnte tilfælde skal der dog sendes digital meddelelse til ejerlejlighedsejeren med henvisning til fremlagte dokumenter på hjemmesiden/anden tilsvarende fildeling.


Indkaldelse til generalforsamling og andre informationer af væsentlig karakter skal bestyrelsen bekendtgøre ved brev til ejerlejlighedsejeren uden e-mailadresse eller tilsvarende digital kommunikation, kan rekvirere materialet hos bestyrelsen eller ejendomsadministrator. Bestyrelsen, ejendomsadministrator og ejerlejlighedsejere er uanset ovenstående bestemmelser, berettiget til at give meddelelser mv. med almindelig post.


§9


Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen. Den består af 3-5 medlemmer og desuden vælges 2 suppleanter. Valgbar til bestyrelsen er kun foreningens medlemmer, disses ægtefælle og myndige livsarvinger.


Bestyrelsen konstituerer sig selv.

§ 10


Hvert andet år afgår formanden. Af bestyrelsen øvrige medlemmer og suppleanter afgår halvdelen hvert år. Afgangsordenen bestemmes for samtidigt valgte medlemmer og suppleanter ved lodtrækning og ellers ved den rækkefølge, i hvilken de er valgt. Genvalg kan finde sted.


Kommer antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang mellem 2 på hinanden følgende ordinære generalforsamlinger ned under det af generalforsamlingen valgte antal bestyrelsesmedlemmer, indtræder de valgte suppleanter i bestyrelsen. Findes ingen suppleanter, indkaldes ekstraordinær generalforsamling til valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.


§ 11


Bestyrelsen ansætter en advokat som administrator for ejerforeningen, og der oprettes med denne en administrationskontrakt, der tilsikrer god og forsvarlig varetagelse af ejendommens fælles anliggender.


Bestyrelsen kan ansætte en varmemester hvis funktioner koordineres af administrator.


Bestyrelsen kan når som helst indkalde til møde med administrator eller dennes repræsentant til drøftelse af foreningens forhold; et sådant møde skal efter bestyrelsens begæring afholdes senest 8 dage efter begæringens fremsættelse.


Administrator kan efter opfordring deltage i bestyrelsesmøder.


Bestyrelsesmødet indkaldes af formanden – eller i hans forfald – af næstformanden så ofte anledning foreligger og i alle tilfælde, hvis 2 medlemmer af bestyrelsen begærer det.


Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden og mindst 2 medlemmer er til stede. Såfremt bestyrelsen arbejder uden formand, er bestyrelsen beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede.


Beslutning træffes af de mødende bestyrelsesmedlemmer ved simpel stemmeflerhed. Står stemmerne lige, gør formandens – eller i hans forfald – næstformandens stemme udslaget.


Bestyrelsen laver kortfattede beslutningsreferater efter hvert bestyrelsesmøde, som udleveres til samtlige bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.



Tegningsret


§ 12


Ejerforeningen forpligtes ved underskrift af mindst to medlemmer af bestyrelsen.

Bestyrelsen kan overdrage administrator tegningsret i alle ejendommens daglige anliggender.



Administration


§ 13


Den af foreningen ansatte administrator udarbejder et driftsbudget for foreningens fælles udgifter, og dette driftsbudget forelægges ved den årlige generalforsamling i den reviderede form.

På denne generalforsamling fastsættes det beløb, der påhviler lejlighedernes indehavere at betale til dækning af fællesudgifterne. Disse beløb opkræves månedsvis eller kvartalsvis forud efter den enkelte ejers ønske.


I tilfælde af uforudsete nødvendige udgifter, er bestyrelsen bemyndiget til at lade administrator opkræve ekstraordinære bidrag fra medlemmerne. Det ekstraordinære bidrag må dog ikke overstige 10% af det på generalforsamlingen fastsatte årlige bidrag.



Revision


§ 14


Ejerforeningens regnskab revideres af en statsautoriseret revisor eller registreret revisor, der vælges af generalforsamlingen. Revisor afgår hvert år. Genvalg kan finde sted.


I forbindelse med sin revision skal revisor undersøge, om forretningsgangen er betryggende.


Revisor har adgang til at efterse alle regnskabsbøger og beholdninger, og kan fordre enhver oplysning, som han finder af betydning for udførelsen af sit hverv, herunder er revisor berettiget til at foretage eftersyn hos administrator i overensstemmelse med de for advokater gældende regler for klientkontomidler.


Hver gang indførelsen i revisionsprotokollen er sket, skal denne fremlægges på førstkommende bestyrelsesmøde, og de tilstedeværende medlemmer af bestyrelsen med deres underskrift bekræfte, at de har gjort sig bekendt med indførelsen.



Årsregnskab

§ 15


Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Det vedtagne regnskab underskrives af bestyrelsen og påtegnes af revisor.



Sikkerhedsstillelse


§ 16


Til sikkerhed for krav, som ejerforeningen måtte have eller få mod det enkelte medlem, herunder udgifter ved et medlems misligholdelse af sine forpligtelser, er der med pant i hver enkelt ejerlejlighed udstedt og tinglyst et ejerpantebrev med første prioritets panteret. Ejerpantebrevet er håndpantsat hos ejerforeningen.


Ved første ejerskifte efter den 9. april 2003 skal der i stk. 1 nævnte sikkerhed forøges ved udstedelse og håndpantsætningen af nyt eller supplerende ejerpantebrev, således at det samlede ejerpant bruges op på et beløb, der svarer til 1 1⁄2 års ydelse til ejerforeningen (fællesbidrag + varmebidrag + vandbidrag + evt. grundfondsbidrag). Ejerpantebrevet skal dog max svare til det beløb, realkreditinstitutterne godkender uden låneafkortning. Såfremt ejerlejligheden omprioriteres i forbindelse med slagtet, skal det nyudstedte ejerpantebrev have første prioritets panteret. Omkostningerne ved ejerpantets forøgelse (tinglysnings- og registreringsafgift, honorar etc.) afholdes af handlens parter og fordeles efter disses indbyrdes aftale.



Vedligeholdelse

§ 17

Følgende vedligeholdelse påhviler den enkelte ejer:

  1. Indvendig vedligeholdelse, herunder maling, hvidtning, tapetsering, udskiftning af fliser/klinker,
    gulve, indvendigt træværk, indvendigt murværk og puds, lejlighedens el- installationer, vandhaner,
    sanitet. Brugvandsrør indtil målere og faldstammer, der kun betjener et rækkehus, indtil
    gulvoverfladen i bryggers/køkken.

  2. Rensning af afløb og tagrender.

  3. Vinduer og døre.

  4. Udvendig murværk, sokkel og træværk, herunder tagudhæng.

  5. Haver, herunder klipning af hæk, beskæring af træer og buske samt fjernelse af ukrudt

    på forsiden af huset.


Følgende vedligeholdelse påhviler ejerforeningen og afholdes via fællesudgifterne:


  1. Tagrender, dog ikke rensning eller følgeskader af manglende rensning.

  2. Zinkkviste, tag, herunder ventilationsanordninger på tager.

  3. Brugsvandrør til den enkelte husstands målere inkl. forbrugsmålerne.

  4. Kloakrør under gulvoverfladen i bryggers/køkken til fælles kloak.

  5. Varmeanlæg, herunder radiatorventiler, termostater, radiatorer og rør, såfremt disse er gennemtærede/defekte uden at dette skyldes ejerens misbrug eller forsømmelse, samt forbrugsmålere.

  6. Endegavle – vedligeholdelse af murværk, isolering og sternbrædder (på gavl).

  7. Fælles arealer, herunder klipning af hække, græsslåning, fjernelse af ukrudt, flisegange,

         fortove, vej og trappeareal til varmekælder.

Det tilkommer bestyrelsen at skønne, om der foreligger sådan forsømmelse, at ejeren selv skal bekoste en reparation. Såfremt den pågældende ejer ikke finder bestyrelsens skøn saglig, kan sagen indbringes for generalforsamlingen eller de almindelige domstole. Klage har dog ikke opsættende virkning.


De bygningsbestanddele, som er undergivet fælles vedligeholdelse, må alene ændres af den enkelte ejer med ejerforeningens tilladelse. Den enkelte ejer må ikke hindre eller besværliggøre adgang til fælles installationer.

Hvis en ejerlejlighed eller have groft forsømmes ude eller inde, og forsømmelsen kan være til gene for de øvrige medlemmer kan bestyrelsen kræve fornøden vedligeholdelse og istandsættelse foretaget inden for en fastsat frist på 2-4 uger. Overskrides denne frist kan bestyrelsen sætte denne ejerlejlighed i stand på ejerens regning og om fornødent søge fyldestgørende via foreningens pant i ejerlejligheden.


Enhver ejer har pligt til at give de af bestyrelsen eller varmemesteren udpegede håndværkere adgang til sin ejerlejlighed, når dette er påkrævet, eller besluttet af generalforsamlingen.


Ejerne har pligt til at anmelde skader, det påhviler ejerforeningen at udbedre, straks efter at sådanne er konstateret. Anmeldelse skal ske til bestyrelsen. Vedligeholdelse, der påhviler ejerforeningen må kun iværksættes af bestyrelsen.



Husorden


§ 18


Hver ejerlejlighedsejer har ret til at benytte det bagved hans lejlighed særligt indhegnede haveareal, uanset, at dette matrikulært hører under fællesarealer. Ejerne har pligt til at vedligeholde omhandlede areal. Det er tilladt at opføre skur, terrasse, udestue mv., medmindre disse ikke opfylder byggelovgivningen. Dog skal fremtidige terrasser/udestuer placeres under sternhøjde.


Hver ejerlejlighedsejer har tillige ret til at benytte det foran hans lejlighed og frem til gangstien beliggende areal, uanset, at dette matrikulært hører under fællesarealer. Ejerne har pligt til selv at vedligeholde det omhandlede areal. Foran huset er det tilladt at bygge et skur, hvis det er magen til de andre, og males i samme farver som de andre i rækken.


Ejerne har pligt til at holde sternbrædder sorte.


Vinduespartier og døre skal udvendigt være sorte eller mørkebrune.


I baghave skal der ud mod fællesarealer være ligusterhæk. Ind mod naboerne eller ud mod vejen (for enderækkehuse), er det derimod tilladt at have plankeværk. Hækkene må maksimalt have en højde af 2 meter. Træer må ikke være højere end tagryggen.


Bortset fra ovennævnte skal husene til enhver tid holdes ensartede, og tiltag, som medfører andet kan af bestyrelsen kræves reetableret.


Foreningens fodboldmål skifter græsplæne en gang årligt, hvert år den 1. april efter følgende plan:


År 1    2. Række (foran nr. 17 m.fl.)
År 2   4. Række (foran nr. 45 m. fl.)

År 3    1. Række  (foran nr. 3 m.fl.)


(3. række er undtaget pga. legepladsen).

Det påhviler ejerne at opretholde almindelig god orden og opførsel.


Såfremt en ejer eller dennes lejer optræder støjende, voldeligt, uterligt, eller krænker privatlivets fred skal bestyrelsen påtale dette med skriftligt påkrav med 14 dages varsel. Såfremt det misligholdende medlem sidder påkravet overhørigt, og overtrædelsen er grov, kan medlemmet tilpligtes at fraflytte sin ejerlejlighed af bestyrelsen med 3 måneders varsel.


Husdyr må ikke løbe frit på fællesarealerne.